Marzec czarodziej
Dorota Sękowska 13 lutego 2011 PDF Drukuj Email

Marzec czarodziej - zajęcie z glottodydaktyki Konspekt zajęcia przeprowadzonego dla studentów glottodydaktyki i nauczycieli przedszkoli warszawskich w dniu 20.03.1998.
Prowadząca: Dorota Sękowska
Grupa dzieci pięcioletnich.
Temat: Marzec czarodziej.

CELE:

- doskonalenie pamięci fonetycznej i wzrokowej

- doskonalenie syntezy logotomowo–fonemowej, fonemowo-logotomowej i fonemowej (dzieci z pierwszego poziomu)

- uświadomienie istnienia czterech wariantów litery na oznaczenie tego samego fonemu

- ćwiczenie umiejętności porównywania, rozpoznawania i identyfikowania liter i grup lite¬rowych o podobnych kształtach

- ćwiczenie pisania liter po śladach z zachowaniem właściwej drogi kreślenia

POMOCE DYDAKTYCZNE:

Klocki "LOGO", rozsypanki fonemowe, pudełka z niespodziankami, duże makiety klocków "LOGO" ( s , ś , sz ), wzory do rysowania jednym ruchem ręki z podpisami, ołówki, flamastry, "Kreślę i łączę litery", chmurki do ćwiczeń oddechowych, ścieżki literowe.

ORGANIZACJA:

Dzieci podzielone na zespoły, siedzą w półkolu na dywanie, w czasie zajęć graficznych przy stolikach.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Wysłuchanie piosenki "Rok na karuzeli".

- rozmowa wstępna

2. Szukanie niespodzianek wiosny przy piosence " Marzec czarodziej" i odgadywanie ich prawdziwego znaczenia ( kotki, pączki, myszka, słońce, sasanki).

3. Doskonalenie syntezy logotomowo - fonemowej i fonemowo logotomowej.

- zabawa Pokaż mi: słońce, kotki....

4. Ćwiczenia artykulacyjne ( wydłużanie głosek s, ś, sz ).

-syczymy jak zaskroniec -ssssssss ..........

- szumimy jak wiatr szszszszszsz...........

- świszczemy jak halny - śśśśśśśśśś .........

5. Pokaz makiet klocków "LOGO" z literami s, ś, sz.

- omówienie czterech wariantów każdej litery.

6. Zabawa ruchowa "ścieżki literowe ", przy piosence "Wiosenny mazurek ".

- ćwiczenia oddechowe: odganiamy deszczowe chmury

- przechodzenie po kamieniach z literami: s, ś, sz ( według pokazu nauczyciela )

7. Synteza fonenowa (pierwszy poziom) i fonemowo-logotomowa (drugi poziom): układanie rozsypanek fonemowych ( sasanki, słońce, myszka, deszcz, ślimak, krokus, szarotka ).

8. Zabawa "Marcowa zupa ": ćwiczenie pamięci fonetycznej i wzrokowej.

- losowanie klocków "LOGO" ( s, ś, sz ) wyszukiwanie ich w swoich rozsypankach

- gotowanie" marcowej zupy - wrzucanie do rondelka klocków z literami ( fonemy podaje nauczyciel)

9. Pokaz kreślenia liter: s, ś, sz.

- kreślenie liter w Kreślę i łączę litery" ( palcem i ołówkiem )

10. Dla chętnych dzieci kreślenie konturów ślimaka, myszki, słońca, krokusa ( bez odry¬wania ręki).